حتما شما هم با افراد زیادی روبه رو شده اید که گوشی خود را ساعت های طولانی یا حتی صبح تا شب در شارژ رها می کنند و باور دارند که این مساله هیچ آسیبی به موبایل آن ها نمی زند! امـا آیا واقعاً همینطور است؟ اگر گوشی زیاد در شارژ بماند چه می شود؟

قطعاً این کار بسیار مضر است چرا؟ زیرا تلفن همراه شما هوشمند است و پس از پایان شارژ متوقف می شود امــا باتری تلفن ما هوشمند نیست و نمی تواند هوشمندانه عمل کند در نهایت کارایی و عمر مفید باتری کاهش می یابد، در ادامه این مقاله از بررسی مشکلات باتری آیفون موبایل فیکس همراه ما باشید تا با نکات کاربردی از ضرر بیشتر جلوگیری کنیم.

گوشی همراه را تا صبح به شارژر وصل کنیم یا نه؟

همه ی ما ساعت های زیادی در طول روز را به استفاده از موبایل می گذرانیم و این مساله تا پایان شب نیز ادامه دارد و در نهایت به مرحله ای می رسیم که آخر شب شارژ تلفن ما 15درصد است و فردا نیز به آن احتیاج داریم! در این حالت بیش از 90 درصد افراد گوشی تلفن خود را به شارژ می زنند و صبح خوشحال از کامل بودن شارژ از آن استفاده می کنند.

امــا نکته مهم اینجا است شاید این کار برای ما خوشایند باشد اما برای سلامت گوشی و باتری گوشی ما بسیار خطرناک است، زیرا باتری های لیتیومی درون گوشی با قرار گرفتن طولانی مدت در مجاورت هوا کارکرد آن ها مختل شده و به مرور از عمر آن ها نیز کم می شود.

تعویض باتری آیفون
باتری آیفون

در گوشی های هوشمند جدید سعی بر این بوده تا از آسیب و این مضرات تا حد زیادی پیشگیری شود و پس از آنکه شارژ موبایل به صددرصد رسید جریان برق قطع شود اما این موضوع کاملاً حل‌نشده و وصل شدن طولانی مدت گوشی موبایل به شارژ می تواند برای باتری و گوشی خطرناک باشد، در مقاله همه چیز در مورد سلامت باتری آیفون نیز آموختیم این مساله سبب کاهش سلامت باتری خواهد شد.

اگر گوشی زیاد در شارژ بماند چه اتفاقی می افتد؟

در این بخش شما را با صدمات ناشی از شارژ طولانی مدت گوشی موبایل آشنا می کنیم:

  • نابودی باتری، زمانی که یک باتری تولید می شود هر ساعتی که از استفاده آن می گذرد به عبارتی از عمر باتری کاسته می شود، و اگر گوشی مدت زمان زیادی نیز در شارژ بماند به معنای واقعی گام های بلندی در جهت نابودی باتری خود برمی‌دارید.
  • بالارفتن مصرف برق، صرفه جویی در مصرف برق یکی از نکات ضروری در جامعه است که تأکید زیادی به آن شده است و با اتصال طولانی مدت شارژر به گوشی موبایل و یا حتی شارژر به تنهایی مصرف برق هرچند مقدار جزئی افزایش می یابد.
  • آسیب به سلامتی فرد، شارژ گوشی طولانی مدت و به خصوص وصل کردن گوشی به شارژ در اتاق خواب هنگام شب می تواند برای سلامتی شما تهدید بزرگی باشد، این مساله تنها به شارژ گوشی در شب هنگام ختم نمی شود و استفاده از گوشی قبل از خواب نیز این خطرات را به همراه دارد.

در این راستا گوگل در اندروید ۹ از سیستم WindDown رونمایی کرده است و عملکرد آن به گونه ای است که چند ساعت قبل از خواب رنگ صفحه نمایش را تغییر می دهد تا کاربر علاقه ای به استفاده از آن نداشته باشد.

 

برنامه قطع اتوماتیک شارژ باتری آیفون

با استفاده از برنامه Battery Charge Alarm می توانید این امکان را فراهم کنید تا گوشی شما مقدار خاصی شارژ شود و با فعال کردن هشدار پس از شارژ شدن موبایل تا حد تعیین شده دستگاه خاموش شود. همچنین یک سؤال مهم که چندین بار توسط کاربران مطرح شده است آیا در گوشی های جدید قطع کن شارژ وجود دارد؟

گوشی های آیفون با iOS 13 دارای قطع کن شارژ با هدف بالا بردن طول عمر باتری و به صورت کاهش زمان شارژ کامل طراحی شده است و این آپشن زمانی فعال می شود که آیفون پیش بینی کند برای مدت زمان زیادی در شارژ باقی می ماند.

این گزینه بصورت خودکار فعال است اگر قصد استفاده از آن را ندارید با مراحل زیر می توانید آن را غیرفعال کنید:

 

Settings > Battery > Battery Health > Optimized Battery Charging

 

بهترین راه برای شارژ گوشی‌های هوشمند

  • چرخه کامل شارژ و شارژ شبانه را فراموش کنید، بهتر است برای شارژ کردن تلفن خود شارژ جزئی و پله ای را انتخاب کنید.
  • استفاده از فناوری شارژ سریع در مدت زمان کم
  • از داغ شدن گوشی در هر حالتی خودداری کنید و سعی کنید مکانی را برای شارژ انتخاب کنید که گرمای آن حداقل باشد.
  • اجرای بازی های فشرده یا پخش ویدئوهای طولانی را هنگام شارژ موبایل متوقف کنید تا از داغ شدن آن پیشگیری کنید.

مضرات استفاده از گوشی در حال شارژ

با توجه به این مساله که گوشی های هوشمند امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم زندگی هر شخصی است بنابراین نگهداری آن نیز مهم است، یکی از کارهایی که سلامت گوشی شما را به خطر می اندازه استفاده از گوشی در حالت شارژ است، در ادامه به مضرات مهم آن اشاره می کنیم.

  • داغ شدن گوشی از مهمترین مواردی است که استفاده از گوشی در حین شارژ سبب آن می شود، این مشکل سبب نشت مواد شیمیایی باتری شده و حتی در مواردی انفجار موبایل نیز بر اثر داغ شدن زیاد احتمال بالایی دارد.
  • کاهش ظرفیت باتری موبایل نیز یکی از مواردی است که احتمال آن بسیار بالا می باشد، بعنوان مثال اگر گوشی شما پس از یک دوره شارژ کامل 12 ساعت ظرفیت دارد، به مرور با استفاده از گوشی در حین شارژ این ظرفیت به 6 ساعت می رسد و در نتیجه سبب اختلال در عملکرد گوشی خواهد شد و ناچار به تعویض باتری آیفون خواهید شد.
  • یکی از مواردی که کمتر به آن دقت می شود آسیب به خود شخص است، هنگامی که شما در حال شارژ از گوشی خود استفاده می کنید ممکن است با برق گرفتگی یا شوک الکتریکی مواجه شوید پس این مساله را جدی بگیرید و با سهل انگاری سبب ایجاد مشکلات نشوید.

تعمیر باتری ایفون 6sکلام آخر

یکی از موارد مهم در استفاده از گوشی هوشمند نحوه شارژ آن است که در این مقاله سعی کردیم تا به سؤال مهم اگر گوشی زیاد در شارژ بماند چه می شود؟ به صورت کامل پاسخ دهیم و موارد مهم آن را بررسی کنیم، اما چنانچه نیاز به مشاوره یا تعمیر موبایل آیفون دارید تیم تخصصی موبایل فیکس آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد، تنها کافیست با شماره های زیر تماس بگیرید.