غیبت آیفون 12 در رویداد جدید اپل در سال 2020

رویداد جدید اپل در تاریخ 15 سپتامبر 2020 و با عنوان «گذر زمان» برگزار شد. همان‌طور که از نام این مراسم پیداست، انتظار عمومی بر این بود که در رویداد جدید اپل از یک ساعت هوشمند جدید رونمایی شود، اما ساعت هوشمند تنها محصول جدیدی نبود که در این رویداد معرفی شد. کمپانی اپل علاوه بر رونمایی از اپل واچ سری 6، یک اپل واچ ارزان‌تر، نسخه‌ی جدید آیپد ایر، یک آیپد استاندارد جدید و همچنین سرویس تازه‌ای ارائه کرد که در آن امکان خرید اشتراک برنامه‌هایی مانند Apple TV +، Apple Music و سایر سرویس‌های اپل را به‌صورت هم‌زمان دارد. بااین‌حال، غیبت آیفون 12 در رویداد جدید اپل به‌شدت احساس می‌شد. ازاین‌رو در این مطلب علاوه بر معرفی محصولات جدید اپل، دلایل عدم رونمایی از آیفون 12 را هم بررسی می‌کنیم.

 

رويداد 2020 اپل

اپل واچ سری 6

اپل واچ سری 6 که در رویداد جدید اپل معرفی شد، به یک حس‌گر اکسیژن خون مجهز شده است. این ویژگی به‌ویژه در وضعیت کنونی و باوجود شیوع بیماری کرونا، برای افرادی که به آسم یا نارسایی قلبی مبتلا هستند بسیار مفید است. حس‌گرهای جدید اپل واچ سری 6 تنها با تاباندن نوری به مچ دست شما می‌توانند میزان اکسیژن موجود در خون را تعیین کنند. کمپانی اپل اظهار داشت که این ویژگی بر روی هر رنگ پوستی به‌صورت یکسان عمل می‌کند. اپل واچ جدید دارای قابلیت‌های جدید رنگ قرمز و آبی، نسخه‌ی جدیدی از فولاد ضدزنگ و همچنین رنگ‌های گرافیتی است. برای این‌که اپل واچ سری 6 مخصوص خود را پیدا کنید، می‌توانید از میان بندهای مچی جدیدی که عرضه‌شده‌اند، مانند Solo Loop که از یک نوار سیلیکونی ساخته‌شده و یا ورژن بافتنی Solo Loop مدل موردنظر خود را انتخاب کنید. اپل واچ سری 6 از مدل قبلی 20 درصد سریع‌تر و صفحه‌نمایش آن در فضای بیرون x2.5 روشن‌تر است.

در رویداد جدید اپل تاریخ عرضه‌ی اپل واچ سری 6 جمعه 18 سپتامبر اعلام شد. علاقه‌مندان می‌توانند این ساعت هوشمند جدید اپل را باقیمت 379 پوند یا 399 دلار خریداری کنند.

 

اپل واچ سري 6

اپل واچ سری SE

در رویداد جدید اپل از یک نسخه‌ی ارزان‌تر از ساعت‌های هوشمند به نام اپل واچ سری SE رونمایی شد. این ساعت هوشمند باوجود قیمت ارزانش، بسیاری از ویژگی‌های اپل واچ سری 6 را هم دارد. هرچند ویژگی‌هایی مانند حس‌گر اکسیژن خون، نوار قلب (ECG) و حسگری که دائم در معرض نمایش باشد در اپل واچ سری SE وجود ندارد. پردازنده‌ی اپل واچ سری SE هم با پردازنده‌ی اپل واچ سری 6 که S6 است، تفاوت دارد و در این ساعت ارزان‌تر یک پردازنده‌ی S5 قرارگرفته است. طبق ادعای اپل این ساعت هوشمند دو برابر از اپل واچ سری 3 سریع‌تر است.

باوجود تفاوت‌های اپل واچ سری SE با سری 6، این ساعت مشخصات خوب و قابل‌توجهی هم دارد. برای مثال صفحه‌ی نمایش آن بزرگ‌تر و به‌اندازه‌ی 40 تا 42 میلی‌متر و دارای حاشیه‌های باریکی است که ابتدا در اپل واچ سری 4 ارائه شد و حالا مدل‌های بالاتر این ساعت هم همین ویژگی را حفظ کرده‌اند. مزیت‌های دیگری مانند قابلیت تشخیص افتادن دستگاه، امکان تشخیص شستشوی دست، تنظیمات مخصوص خانواده و سایر ویژگی‌های به‌روز مخصوص ساعت‌های هوشمند اپل هم در این ساعت جدید وجود دارند. ازجمله شباهت‌های اپل واچ سری SE با اپل واچ سری 6، وجود شتاب سنج، ژیروسکوپ و ارتفاع سنجی است که به‌صورت دائم روشن است. بلوتوث استاندارد 5.0 هم در این ساعت تعبیه‌شده است. به‌این‌ترتیب علاقه‌مندان با خرید اپل واچ سری SE می‌توانند باقیمتی به‌صرفه‌تر از ویژگی‌هایی تقریباً مشابه با اپل واچ سری 6 استفاده کنند. قیمت این ساعت 269 پوند یا 279 دلار تعیین‌شده است. شما عزیزان میتوانید برای تعمیر آیفون خود با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

اپل واچ سری SE

آیپد ایر

رویداد جدید اپل فقط درباره‌ی ساعت‌های هوشمند نبود. در این مراسم از آیپد ایر جدیدی با ظاهری کاملاً متفاوت که در آن یک تراشه‌ی A14 Bionic تعبیه‌شده است هم رونمایی شد. آیپد ایر جدید دارای صفحه‌نمایشی 10.9 اینچی و بزرگ‌تر از نسخه‌ی قبلی است. دوربین عقب آن 12 مگا پیکسل و دارای حسگر اثرانگشت بر روی دکمه‌ی خاموش و روشن کردن دستگاه است. البته در این آیپد ایر جدید دیگر خبری از دکمه‌ی صفحه‌ی اصلی نیست! بااین‌حال، تغییر ظاهر این نسخه فقط محدود به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر آن نمی‌شود و طبق اظهارات کمپانی اپل قرار است آیپد ایر جدید در پنج رنگ سبز، آبی آسمانی، خاکستری، رزگلد و نقره‌ای به بازار عرضه شود. از دیگر ویژگی‌های آیپد ایری که در رویداد جدید اپل معرفی شد، جایگزینی درگاه USB-C به‌جای درگاه Lightning است.

با توجه به ادعای کمپانی اپل، جدیدترین نسخه‌ی معرفی‌شده آیپد ایر را می‌توان به‌عنوان قدرتمندترین نسخه‌ی این دستگاه‌ها در نظر گرفت. هرچند باوجود ارتقاء کیفیت دوربین، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، حسگر اثرانگشت، پردازنده‌ی A14 و به‌روزرسانی کیفیت صوتی این آیپد، تعجبی ندارد که در رویداد جدید اپل از این محصول تازه تا این حد تعریف‌شده باشد. البته باوجوداینکه این محصول هم در رویداد 15 سپتامبر اپل و همراه با ساعت‌های هوشمند جدید معرفی شد، تاریخ عرضه‌ی آن به بازار کمی دیرتر از ساعت‌های هوشمند جدید است. به‌این‌ترتیب آیپد ایر جدید را می‌توانید در ماه اکتبر و باقیمت 579 پوند یا 599 دلار خریداری کنید. البته قیمت ذکرشده تنها مخصوص نسخه‌ی ارزان این آیپد ایر است و گران‌ترین نسخه‌ی آیپد ایر که دارای 256 گیگابایت حافظه است، به‌زودی باقیمت 859 پوند یا 879 دلار عرضه خواهد شد.

 

آيپد اير

طراحی آیپد ایر جدید اپل

همانطور که انتظار می‌رفت، آیپد ایری که در رویداد جدید اپل معرفی شد ظاهری مانند آیپد پرو 2018 دارد. در هر دو این نسخه‌ها دکمه‌ی صفحه‌ی اصلی وجود ندارد و حاشیه‌های آن‌ها نسبتاً باریک هستند. در این آیپد ایر جدید، حاشیه‌های صفحه به‌طور کامل حذف نشده‌اند. هرچند این مورد را نمی‌توان به‌عنوان یک ویژگی منفی در نظر گرفت. زیرا کاربران زمان نگه‌داشتن آیپد ایر، به محلی برای قرار دادن انگشتان خود هم نیاز دارند. همچنین باوجود حاشیه‌ی دور صفحه، فضایی هم برای قرار گرفتن دوربین جلو بر روی صفحه ایجاد می‌شود.

طراحی این محصول بسیار هوشمندانه و مدرن است. نکته‌ی جالب در مورد طراحی آیپد ایر این است که در این محصول جدید خبری از قابلیت تشخیص چهره برای بازگشایی قفل صفحه نیست و در عوض حسگر اثرانگشت بر روی دکمه‌ی خاموش و روشن کردن دستگاه تعبیه‌شده است. همچنین حسگر اثرانگشت به‌کاررفته در این دستگاه از حسگرهای نسل دوم است پس باید سریع و قابل‌اعتماد باشد. این ویژگی از آن نظر جالب است که درگذشته شرکت اپل هرگز از حسگر اثرانگشت بر روی دکمه‌ی خاموش و روشن کردن دستگاه استفاده نکرده بود و معمولاً این حسگر بر روی دکمه‌ی صفحه‌ی اصلی قرار می‌گرفت.

 

آيپد اير جديد اپل

اپل وان

دیگر محصول جدیدی که در رویداد جدید اپل معرفی شد، کمی با سایر محصولات معرفی‌شده تفاوت دارد. اپل وان یک اشتراک مستقل برای بسیاری از سرویس‌های اپل مانند iCloud، Apple Music، Apple News و برنامه‌ی جدید Fitness + است. در اپل وان برنامه‌های مختلفی وجود دارد که به مشترکان بسته‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. برای مثال با داشتن این برنامه می‌توانید اشتراک Apple Music، Apple TV+، Apple Arcade وiCloud 50 گیگابایتی را تنها باقیمت 14.95 دلار در ماه دریافت کنید. در این برنامه بسته‌های خانوادگی هم وجود دارد. هزینه‌ی بسته‌ی کامل نرم‌افزاری 29.95 دلار در ماه است که امکان اشتراک‌گذاری آن با شش نفر وجود دارد. این بسته شامل اشتراک Apple Music، Apple TV+، Apple Arcade، iCloud 2 ترا بایتی، Apple News و برنامه‌ی جدید Apple Fitness+ است که به‌زودی در سال 2020 معرفی خواهد شد.

در رویداد جدید اپل این موضوع هم مطرح شد که اپل وان شامل یک طرح اشتراکی کامل حاوی بسیاری از سرویس‌های اپل است که در هفته‌های آینده در دسترس بیش از 100 کشور جهان قرار خواهد گرفت. ادی کیو نائب رئیس ارشد بخش خدمات و نرم‌افزار اینترنت در شرکت اپل اظهار داشت: «باوجود اپل وان، می‌توانید تنها با تهیه‌ی یک اشتراک، به بهترین سرگرمی‌های اپل در تمام دستگاه‌های موردعلاقه‌ی خود دسترسی پیدا کنید.»

 

آيفون 12

چرا در رویداد جدید اپل خبری از آیفون 12 نبود؟

حتی قبل از برگزاری مراسم اپل 2020، حدس و گمان‌هایی در مورد احتمال عدم رونمایی از آیفون 12 در این رویداد وجود داشت. اما از سال 2011 به بعد این نخستین باری بود که در رویداد اپل هیچ نسخه‌ی جدیدی از تلفن‌های هوشمند رونمایی نمی‌شد. دلایل زیادی برای تأخیر در معرفی آیفون 12 وجود دارد که اصلی‌ترین دلیل آن‌ها شیوع ویروس کرونا است. مانند تمام شرکت‌های فناوری در سراسر جهان، اپل هم به‌شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرارگرفته است. این روزها زنجیره‌ی عرضه‌ی محصولات اپل در کشورهای آسیایی مختل شده و بسیاری از کارمندان بخش آمریکا هم به‌اجبار و برای اجتناب از ابتلا به بیماری کرونا، در خانه‌های خود کار می‌کنند. تمام این مسائل باعث شد اپل در یک اقدام نادر، اعلام کند آیفون 12 با چند هفته تأخیر رونمایی خواهد شد. ازآنجایی‌که درگذشته اپل در ماه سپتامبر معمولاً نسخه‌های جدید آیفون را معرفی می‌کرد و زمان عرضه‌ی آن‌ها را در بازار به یکی دو ماه بعد موکول می‌کرد، احتمال دارد فرآیند ساخت آیفون 12 هنوز به‌صورت کامل به پایان نرسیده باشد.

جمع‌بندی

محصولات معرفی‌شده در رویداد جدید اپل تنها محصولات جدید سال 2020 نخواهند بود. شایعه‌ها حاکی از این است که آیفون 12 همین امسال معرفی خواهد شد و با توجه به رویدادهایی که اپل در سال‌های گذشته برگزار می‌کرد، انتظار می‌رود در ماه اکتبر هم رویداد دیگری در پیش باشد.